Tilstandsrapport
    
    
    	For et borettslag eller sameie som planlegger oppgraderinger og/eller vedlikeholdsarbeider, er det 				viktig å ha kunnskap om byggets tekniske tilstand. OPAK anbefaler derfor at det gjøres en grundig 				tilstandsvurdering av hele bygningsmassen god tid i forveien, slik at styret får en oversikt over hva 			slags vedlikehold og moderniseringer det vil være behov for i årene fremover. Den tekniske tilstanden 			vil gi en ramme for hvilke tiltak som må gjennomføres, og når dette bør skje. En tilstandsvurdering 			fører oftest til en prioritert vedlikeholdsplan som styret kan bruke som et verktøy i planleggingen 			og gjennomføringen av vedlikeholdstiltak.
      
      OPAK har lang erfaring med å gjøre tilstandsvurderinger og baserer sine oppdrag på følgende:
    
    
    	- Tilstandsrapporten utarbeides på grunnlag av NS 3424
- Tilstandsanalyse av byggverk og NS 3451 Bygningsdelstabellen.
- 
      		Befaringene utføres etter nivå 1 iht. NS 3424, som vil si «tilstandsanalyse av generell art 							basert på visuelle observasjoner, eventuelt kombinert med enkle målinger som kan styrke 									informasjonen om tilstanden».
      
			Vårt oppdrag går vanligvis ut på å befare eiendommen og vurdere tilstanden på bygningsmessige og 					tekniske anlegg (VVS og elektro). Vi utarbeider så en rapport med en enkel beskrivelse av de ulike 				bygningsdelene, en vurdering av tilstanden og en anbefaling av tiltak sett ti år frem i tid. 							Tiltakene føres inn i et eget skjema (vedlikeholdsplan) og angis med budsjettkostnader. Sammen med 				rapporten vil det følge en fotoserie som viser spesielle forhold, og som gir generell informasjon.
      
      Tilstandsregistreringen omfatter eiendommens klimaskjerm som fasader, vinduer, dører og yttertak, 				innvendige fellesarealer som kjeller, trapperom og loft, bærende konstruksjoner, felles tekniske 					anlegg og eventuelle utomhusanlegg. Leiligheter omfattes ikke, men vi foretar en stikkprøvekontroll 			av et mindre antall leiligheter, avhengig av størrelsen på borettslaget/sameiet.
      
      Anbefalte tiltak legges inn i et regneark og blir delt inn etter følgende prioritering:
    
    
    	- 
      Akutt: Akutte tiltak gjelder skader og mangler som må utbedres ifølge lover og forskrifter, eller 				forhold som kan sette menneskers liv eller helse i fare. De bør iverksettes innen 0–1 år.
      
- 
      Vedlikehold: Her dreier det seg om vedlikehold som er nødvendig for å opprettholde bygningens 						funksjonsnivå. Vedlikehold deles inn i underkategorier avhengig av anbefalt utførelsestidspunkt, for 				eksempel 1–3 år, 3–5 år og 5–10 år.
      
- 
      Modernisering: Dette er arbeider som det kan være aktuelt å gjennomføre for å få på plass manglende 			funksjoner, tilfredsstille formelle krav eller redusere avvik i forhold til dagens byggenorm / 						offentlige forskrifter.
      
    	Dersom vi avdekker spesielle forhold der vi ikke kan angi konkrete tiltak, anbefaler vi ytterligere 			undersøkelser og angir en budsjettkostnad.
      
      Husbanken kan gi støtte til denne typen undersøkelser, da utført etter Husbankens trinn I-norm. Dette 			krever en noe mer omfattende rapport, hvor vi blant annet vurderer universell utforming, energi og 				miljø, mangler i forhold til dagens forskrifter og eventuelle verneverdige forhold.
    
    Kartlegging, planlegging og forprosjekt
    
    	I OPAK har vi rådgivere som er spesialister på alle byggfag og tekniske fag, og som kan bistå med 				rådgivning i en tidlig fase av alle typer rehabiliteringsprosjekter. De kan for eksempel vurdere 					behovet for rehabilitering på konkrete konstruksjoner, innhente nødvendige opplysninger og 								dokumenter, utarbeide fagrapporter inkludert miljøkartlegging, skissere omfanget av prosjektet og 				utarbeide et budsjett. Dette kan boligselskapet så bruke som beslutningsgrunnlag i den videre 						prosessen overfor beboerne og i forbindelse med finansiering.
    
    Økonomisk tilskudd
    
    	Dersom det finnes offentlige tilskuddsordninger som er aktuelle for deres prosjekt, kan OPAK bistå 				med å søke om tilskudd.
    
    Søknad til myndighetene
    
    	Dersom prosjektet deres er søknadspliktig, kan OPAK bistå dere i søkeprosessen.
    
    Utarbeidelse av tilbudsdokumenter
    
    	I samråd med dere som vår oppdragsgiver utarbeider vi tilbudsdokumenter med en spesifikasjon av 					arbeidet som planlegges utført, inkludert miljøsaneringsbeskrivelse. Hensikten er å kunne innhente 				tilbud fra entreprenører på likt grunnlag og oppnå konkurranse i markedet på like vilkår. I dette 				ligger også å beslutte hvilken form prosjektet skal ha, og hvilke retningslinjer dere ønsker at 					entreprenøren skal arbeide etter.
    
    Kontrahering av entreprenør
    
    	Vi evaluerer innkomne tilbud, avklarer eventuelle uklare forhold i tilbudene og anbefaler entreprenør 			overfor dere. Når dere så har valgt den entreprenøren dere ønsker, utarbeider vi kontrakt. Vi avtaler 			praktiske forhold på byggeplassen, oppstart- og sluttdato, sjekker forsikringer og garantier og 					inngår avtaler for håndtering av SHA (plan for sikkerhet, helse og arbeidsmiljø i henhold til 						byggherreforskriften).
      
      Les mer om byggherrens ansvar i denne brosjyren fra Arbeidstilsynet:
      
      Last ned
    
    Byggetiden
    
    	Gjennom byggetiden kan vi bistå med:
    
    
    	- 
      	å avholde et oppstartsmøte hvor praktiske forhold på byggeplassen etableres i henhold til avtalen
        
- 
      	å planlegge og gjennomføre byggemøter inkl. å skrive referater
      
- 
      	å kontrollere den håndverksmessige utførelsen inkl. å utarbeide kontrollrapporter
      
- 
      	å håndtere avvik og endringer som oppstår
      
- 
      	å påse at SHA-arbeidet gjennomføres i henhold til avtalen og regelverket
      
- 
      	å kontrollere og loggføre avdragsfakturaer og påse at de er i samsvar med produksjonen og 								fremdriften
      
- 
      	å gjennomføre overtakelse inkl. å utarbeide nødvendige protokoller
      
Sluttoppgjør, FDV-dokumentasjon og garanti
    
    	Vi utfører kontroll av sluttoppgjøret fra entreprenøren og påser at dette er korrekt og i henhold til 			avtalen. Vi kontrollerer garantidokumenter for reklamasjonsperioden og FDV-dokumentasjonen.
    
    Reklamasjonstiden
    
    	Vi håndterer eventuelle reklamasjonssaker som dere melder inn mot entreprenøren.
    
    Avslutning
    
    	Som avslutning på prosjektet utarbeider OPAK en sluttrapport hvor vi oppsummerer aktivitetene, 						resultatet og økonomien.
    
    Anskaffelse driftstjenester
    
    	
      	SAMEIER OG BORETTSLAG
				Bistand til anskaffelse av driftstjenester (Vaktmester, snøbrøyting, renhold, service- og 								vedlikeholdstjenester mv.)
       
      Har sameiet eller borettslaget ditt behov for ny vaktmester eller andre driftstjenester?
			– OPAK hjelper dere å anskaffe gode driftsavtaler med riktig kvalitet og omfang til rett pris.
			
    	OPAK kan bistå med å gjennomføre anbudsprosess for vaktmestertjenester og andre driftstjenester fra 			A-Å.
      
      Vi har god erfaring med å kartlegge behov, utarbeide kravspesifikasjoner, utforme konkurransegrunnlag og kontrakt, gjennomføre tilbudsevaluering og forhandlinger, samt implementere kontrakten.
      
      Oppdraget vil bli gjennomført på mest mulig hensiktsmessig måte, tilpasset ditt behov, og vi vil benytte både teknisk, juridisk og økonomisk kompetanse der dette er ønskelig.
      
      Vi tror bla. følgende er viktig for å lykkes med å få på plass gode og velfungerende tjenester: