Bygger parkeringshus under vann

Bergensperlen Skansedammen er borte. Nå blir det parkeringsanlegg – med en ny park på toppen.

Skansedammen er historie. Nå er det bare et gedigent krater igjen av idyllen i fjellsiden over Bergen sentrum. På kanten av stupet vakler den verneverdige brannstasjonen, og seks meter under ser vi konturene av det det nye parkeringshuset som erstatter det over 120 år gamle anlegget.

Likevel skal det meste bli som før, lover prosjektleder Per Aase Andresen i Etat for utbygging i Bergen kommune. Sommeren 2015 kan beboerne i området igjen slappe av under trekronene, nyte utsikten over byen og plaske i vannet.

Men mye blir nytt: Den opptil fire meter dype dammen erstattes av et
20 centimeter dypt vannspeil på parkeringshuset tak – og så blir det bemerkelsesverdig god plass i gatene rundt anlegget.

– Parkeringshuset gir plass til 193 biler som tidligere konkurrerte om plassene i de trange bygatene. Denne situasjonen førte til dårlig fremkommelighet for blant annet utrykningskjøretøy og søppelbiler, og dette er grunnen til at kommunen bygger det nye parkeringsanlegget, sier Andresen.

Lang historie

Skansedammen ble bygget i 1891, først som reguleringsdam for vanntilførselen til husstandene ned mot Øvregate og Torvet. Deretter ble dammen vannreservoar for Skansen brannstasjon, men helt siden midten av 1950-tallet har anlegget vært et yndet rekreasjonsområde for beboerne i området. Og da kommunens byggeplaner ble kjent, vakte de sterke protester.

Protester

– Skansedammen er en gammel perle som det er knyttet mange følelser til. Det var ingen grunn til å bli overrasket over at det kom reaksjoner, konstaterer Andresen.

I 2012 avviste Fylkesmannen naboklagene. Samme år startet planleggingen og prosjekteringen av det nye anlegget, og i mars 2014 ble den gamle demningen fjernet. I løpet av forsommeren 2015 åpnes parkeringshuset og parken for publikum.

– Vi ligger litt bak skjema, men det blir uansett 17. mai-salutt fra Skansedammen også neste år, slår Andresen fast. Han tror beboerne får stor glede av «nye» Skansedammen.

– Her blir det flotte grøntarealer, skiferlagte terrasser, god belysning og kunstnerisk utsmykning. Og de øverste steinene fra den gamle demningen er lagret og nummerert, slik at de kan settes tilbake akkurat der de lå. Skansedammen blir høyst gjenkjennelig, sier prosjektlederen.

Plaskebasseng og skøytebane

Et renseanlegg skal sørge for at vannet i vannspeilet alltid er klart og rent, og vinterstid skal speilet tappes ned til 10 centimeters dybde.

– Så får vi sette vår lit til at værgudene tilgodeser Bergen med minusgrader, slik at vi får skøyteis, smiler Andresen og minner om det egentlige formålet med byggeprosjektet.

– Mange beboere får fast parkeringsplass under tak, og alle som bor i området vil nyte godt av bedre fremkommelighet i gatene.

OPAKs rolle

OPAK har deltatt i arbeidet med Skansedammen fra starten av. Selskapet utarbeidet prosjektbeskrivelsen som lå til grunn for totalentreprisen. Anbudet ble vunnet av Veidekke Entreprenør A/S.

I byggefasen har OPAK har ansvar som byggherreombud og SHA-koordinator for utførelse.

– Det innebærer at vi blant annet fungerer som bindeledd mellom entreprenør og byggherre – og mellom de ulike kommunale etatene som har ulike roller i prosjektet, opplyser senioringeniør Johnny Berg. Han sier arbeidet med Skansedammen har vært spennende og utfordrende.

– Konstruksjonsmessig er det krevende, ikke minst fordi det innebærer et relativt stort inngrep midt i gammel bebyggelse. Det fører blant annet til strenge krav i forbindelse med sprengningsarbeider. For eksempel er alle hus i området innenfor en radius på 100 meter registrert, og rystelsesmålere er registrert i tilfeldig utvalgte bygg, sier Berg.

Godt samarbeid

Per Aase Andresen sier kommunens etater har samarbeidet svært godt med OPAK.

– OPAK har gjort en kjempejobb, og vi har full tillit til selskapets representanter i arbeidet med Skansedammen. Det er ingen tvil om det riktige firmaet fikk jobben.

Fakta om Skansedammen

Totalkostnad: 68 mill. Kroner, eks. mva
Totalentreprenør: Veidekke Entreprenør AS
Byggherreombud: OPAK AS
Arktitekt: Multiconsult AS
Fotavtrykk: 2304 m2
Sprengningsdybde: 7,9 meter
P-plasser: 193 (inkl 10 HC-plasser og 30 uttak for el-bil)

Meny